konfrontaatio
06.11.2018 Misa Leiber Tuotekehitys

Ikiaikainen nokittelu myynnin ja tuotekehityksen välillä

Myynti Teknologia

Monenlaista on matkanvarrella yritetty. Asiakasrajapinnassa (jargontermi myyjälle) työskenteleviä on osana perehdytystä viety tuotekehityksen näyttöpäätteen sinistä valoa kajastaviin hämäriin huoneisiin tutustumaan mitä se koodaus on ja miksi ei kannata luvata ihan mitä tahansa asiakkaalle sopimusneuvottelun viime metreillä. On juotu samasta energiajuomatölkistä myynnin ja tuotekehityksen yhteisissä tiimiytymisiltamissa. Tiukan paikan tullen on viety devaaja asiakkaalle näkemään, miten sitä softaa oikeasti käytetään, vaikka käyttöoppaassa voisi jotain muuta lukeakin käyttötarkoituksesta. Ja järeimpänä konstina on pari kertaa tuotu elävä asiakaskin tuotekehitystiimin luo.

Lähestytty on, pieniä voittoja on saavutettu, mutta viime vuosiin asti kuitenkin tuntui, että tämä ikiaikainen tuotekehityksen ja myynnin välinen nokittelu jatkuu hamaan tulevaisuuteen. Myyjät ja markkinoijat ehtivät aina asiakkaalle mennä lupaamaan jotakin ominaisuutta ja ylisanaa mitä juuri nyt ei olisi pitänyt mennä lupaamaan.

Fang muuttaa pelisääntöjä

Mutta sitten asteittain digitaalisen elämämme keskiöön hiipi FANG*. Pienin ja aluksi huomaamattomin askelin, hän alkoi muuttaa pelisääntöjä myös ohjelmistotalojen käytävillä. Ja vähitellen parin viime vuoden aikana hän on pystynyt purkamaan Dilbert -sarjakuvan lainalaisuuksia enemmän kuin jalkapallostadiollinen myynnin valmentajia ja työyhteisökonsultteja.

FANG:in tuotekehityksen insinöörien vanavedessä on valjastettu suosittujen globaalien SaaS-palveluiden tausta-algoritmejä sellaiseen hyötykäyttöön, josta moni myynnin ja markkinoinnin ammattilainen ei olisi edes osannut unelmoida muutama vuosi sitten. Call centerien kylmäsoittajilla alkaa tulla jo todella vilu, kun modernin SaaS-softan markkinoinnin ja myynnin taustalogiikka kykenee suoltamaan MQL-listauksia tehokkaammin kuin rutinoitu kylmäsoittajien rinki ja samalla se auttaa tunnistamaan Post sale -palvelutiimin jäsenille, mitkä ohjelmiston käyttöliittymät ja toiminnot ovat asiakkaan tehokäytön keskiössä.

Jep, jep, onnistuu

Välitän kiitokseni tämän kirjoituksen myötä FANG:lle myös täältä FCG Talentista. Miesmuistiin ei ole kuulunut kahvihuoneesta koodarin huudahdusta: Mitä ihmettä ne myyjät on mennyt taas lupaamaan? Sen sijaan markkinointi ja myynti ovat siirtynyneet vanhasta siilostaan tukevasti ohjelmistokehitysprosessin osaksi. Tämä ei olisi ollut mahdollista ilman devaajien ja pre/post sale -ammattilaisten saumatonta yhteistyötä. Meillä FCG Talentissa myynti ja markkinointi nähdään konkreettisena osana itse ohjelmistotuotetta ja tämä näkyy meillä myös tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä. Jatkossa panostamme entistäkin vahvemmin omien SaaS-ohjelmistojemme kehitykseen FANG-insinöörien viitoittamalla polulla.

Ettei liian imeläksi silti mene niin vanhojen aikojen vuoksi on sohaistava tuotekehitys–myynti-vastakkainasetteluun, että viimeksi kuulin meillä devaajan suusta jep jep onnistuu.

*Facebook, Amazon, Netflix, Google