hakijakokemus
08.10.2019 Anne-Mari Nivukoski Rekrytointi

Tarjoatko hyvän hakijakokemuksen?

Hakijakokemus Rekrytointi Rekrytointijärjestelmä Työnantajamielikuva

Hakijakokemus koostuu rekrytointiprosessin eri vaiheista. Kaikessa yksinkertaisuudessaan hakijakokemus on se ”fiilis” joka hakijalle rekrytointiprosessista ja organisaatiostasi. Tämä fiilis voi jatkossa olla yksi ratkaiseva tekijä uusien potentiaalisten ehdokkaiden rekrytoinnissa.

Yleisimmät hakijakokemukseen vaikuttavat tekijät ovat:

  • Rekrytointiprosessin nopeus/hitaus
  • Hakijaviestintä
  • Työpaikkailmoitus ja työhakemuksen selkeys
  • Kasvokkain tapahtuvat kohtaamiset
  • Avoimuus ja rehellisyys

Rekrytointiprosessin käytännöt voivat olla juurtuneet ja me kaikki tiedämme, että rekrytointi on aikaa vievää puuhaa. Kuitenkin täytyy muistaa, että siellä toisella puolella työnhakijana on myös ihminen joka uhraa aikaa ja vaivaa hakeakseen juuri sinun organisaatioosi töihin. Liian usein tämä prosessi menee niin että ihmiset hakevat työpaikkoja, mutta eivät ikinä kuule minkäänlaista vastausta. Tämän prosessin perusteella heille voi muovautua kuva organisaatiosta, jossa he todennäköisesti eivät haluaisi työskennellä muutenkaan. Ja jos he ovat tyytymättömiä tähän prosessiin, voit uskoa, että he kertovat siitä varmasti myös eteenpäin.

Jos sinun pitäisi parantaa yhtä asiaa rekrytointiprosessissa, suosittelen panostamaan hakijaviestintään, niin hylättyjen kuin jatkoon päässeiden hakijoiden osalta.

Kaikkia ei voi miellyttää

Hakijat ovat yksilöitä. Heillä on erilaiset käsitykset sujuvasta työnhakuprosessista. Jos yrität luoda kaikille räätälöityä hakijakokemusta, tulet jossain vaiheessa todennäköisesti törmäämään seinään. Huolehdi mieluummin perusasioista, kuten siitä, että rekrytointiprosessi etenee sujuvasti ja hoidat hakijaviestinnän kunnolla. Etenkin jos hakijoita on paljon ja hakemusten käsittely vaatii aikaa, on tärkeää, että viestit kuitenkin hakijoille tilanteen etenemisestä. Tähän voit käyttää avuksi rekrytointijärjestelmääsi ja automatisoida osan hakijaviestinnästä. Kannattaa esimerkiksi automaattisesti kuitata, että hakemus on saapunut järjestelmään, jolloin hakija tietää, ettei se ole kadonnut matkalla.

Mistä tiedän olenko onnistunut?

Tähän ei varmasti ole yksiselitteistä vastausta. Paras tapa on kerätä palautetta prosessin kulusta. Rekrytointiprosessin lopuksi lähetä järjestelmästäsi viesti, jossa pyydät palautetta prosessin kulusta. Näin ollen saat tietoa missä asioissa on tehty hyvin ja missä asioissa on parantamisen varaa. Viestiä lähettäessäsi ole myös valmis antamaan palautetta toiselle osapuolelle, koska myös hän voi käyttää sitä hyödyksi jatkossa.

Tekemällä perusasiat hyvin olet varmasti jo matkalla kohti parempaa hakijakokemusta.

Sinua voisi kiinnostaa myös: Hyvä hakijakokemus palkitsee

 

Lisää vinkkejä parempaan rekrytointiin löydät blogeistamme