rekrymarkkinointi
07.08.2019 Kalle Matihaldi Rekrytointi

Rekrymarkkinoinnin kehittäminen

Data Rekrymarkkinointi Rekrytointi Rekrytointijärjestelmä

Rekrytointi on muuttunut entistä enemmän markkinointimaisempaan maailmaan. Markkinoinnin vastuualueet eroavat suuresti rekrytoijan maailmasta, mutta yhtälailla molemmat osapuolet ovat luomassa mielikuvaa yrityksestä niin asiakkaille, kumppaneille kuin uusille talenteille. Markkinoijan työ on rakentaa mielikuvaa yrityksestä ja ohjata asiakkaita kohti ostoprosessia. Rekrytoijan työ onkin mennyt myös samaan suuntaan. Työ koostuu nykyään yhä enemmän työnantajabrändin rakentamista ja sitä kautta uusien kandidaattien ohjaamista ”myyntisuppiloon” eli rekrytointiputkeen. Tässä muutamia vinkkejä rekrytointimarkkinointisi kehittämiseen.

Lue myös rekrytointi ja markkinointi kulkevat käsi kädessä

Sosiaalinen media

Ei tule yllätyksenä, että ihmiset ovat nykyään entistä enemmän sosiaalisissa medioissa. Uusia medioita tulee jatkuvasti ja käyttö on kasvanut vuosittain huomattavasti. Sosiaalisen media rooli on myös kasvanut työnhauissa huomattavasti. 79 % työnhakijoista käyttää sosiaalista mediaa työnhaussa.

Enää ei myöskään riitä, että sosiaalisessa mediassa ilmoitetaan työpaikoista, vaan siellä pitää olla läsnä. Siellä pitää aktiivisesti rakentaa työnantajamielikuvaa, luoda sisältöä ja ottaa osaa keskusteluun. Jos siis et vielä käytä somea rekrytoinnissa, nyt on hyvä hetki aloittaa.

Sisältö

Sisältömarkkinointi on oiva keino työnantajamielikuvan rakentamiseen. Voit luoda työnhakijoille informatiivista ja mielenkiintoista sisältöä. Sisältö voi olla monenlaista: kuvia, videoita, blogikirjoituksia. Mitä monipuolisempaan sisältö on, sitä enemmän kiinnostusta se yleensä herättää. Sisällön avulla mahdollistat paremmin myös läsnäolosi sosiaalisissa medioissa.

Työntekijäkokemus

Yhä useammat ihmiset haluavat itse päättää missä työskentelevät. He haluavat sopia organisaation kulttuuriin. Houkutteleva työnantajabrändi on nykyään yksi suurimmista kilpailueduista rekrytoinneissa. Organisaation kulttuurin ja brändin rakentaminen lähtee sisältäpäin. Jos nykyisellä työntekijällä on hyvä olla osa kulttuuriasi, on hän yleensä myös valmiimpi viestimään siitä eteenpäin.

Data

Markkinoinnissa, kuten myös rekrytoinnissa, data on hyvä työkaveri ohjaamaan tekemistä oikeaan suuntaan. Se auttaa sinua kohdistamaan sisällöt oikeaan segmenttiin, kertoo toimivatko työpaikkailmoituksesi ja auttaa analysoimaan koko rekrytointiprosessia.

Lue lisää datan hyödyntämisestä rekrytoinnissa täällä

Työkalut

Markkinointi on siitä hienoa, että sinne tarjolla todella paljon erilaisia työkaluja, suuri osa jopa täysin ilmaiseksi. Voit hyödyntää näitä työkaluja myös rekrytoinnissa. Esimerkiksi Google Analytics helpottaa tekemistäsi pohtiessasi, miten työpaikkailmoitus toimii tai mistä kautta ihmiset sinne löytävät. Myös rekrytointijärjestelmäsi tarjoaa paljon tilastoja, kuten kuinka paljon hakemuksia on tullut tai kuinka tehokkaasti rekrytointiprosessi on saatu maaliin. Yhdistelemällä näiden työkalujen tuottamaa tietoa, voit helposti löytää hyviä vinkkejä rekrytointisi kehitykseen.

Lopuksi

Rekrytointi, markkinointi tai rekrymarkkinointi ei ole rakettitiedettä. Erilaisia asioita tutkimalla ja trendejä seuraamalla voit hyvin löytää uusia näkökulmia oman toimintasi kehittämiseen. Ja vaikka se markkinointityyppi istuu toisella puolella toimistoa ja on vähän outo, niin ei häntä tarvitse pelätä. Menkää vaikka lounaalle yhdessä ja keskustelkaa näistä asioista. Uskon, että voit löytää sieltä hyviä kehitysehdotuksia rekrymarkkinointisi tueksi.

 

Kaipaatko apuja rekrytointisi kehittämiseen?