hakijakokemus
11.02.2020 Anne-Mari Nivukoski Rekrytointi

Mitä hyötyjä hyvä hakijakokemus tuottaa?

Esimiestyö Hakijakokemus Rekrytointi Trendit Työnantajamielikuva Työntekijäkokemus

Hakijakokemus on nykyään suosittu puheenaihe HR- ja rekrytointiammattilaisten keskuudessa. Hakijakokemuksessa käy yleensä, että huono hakijakokemus kantaa kauas. Viime aikoina kuitenkin me peruspositiiviset suomalaiset olemme myös alkaneet kertoa hyvistä kokemuksista eteenpäin. Sosiaalisessa mediassa on alkanut vilistä mainintoja hyvistä hakijakokemuksista, joten pikkuhiljaa myös hyvät kokemukset alkavat saada tuulta alleen.

Ennen kuin aletaan miettiä mitä hyötyä hakijakokemuksesta on, voidaan kertauksena todeta, että hakijakokemus on loppujen lopuksi se fiilis, mikä hakijalle jää organisaatiosi rekrytointiprosessista. Ja tämä fiilis vaikuttaa siihen, millaisena työnantajana hän kokee organisaatiosi.

Hakijakokemus auttaa kehittämään rekrytointiprosessia

Hyvällä hakijakokemuksella on paljon hyötyjä, kun taas negatiivisella kokemuksella voidaan vetää mattoa näiden hyötyjen alta. Hakijakokemukseen panostamalla voidaan parantaa ja kehittää koko rekrytointiprosessia siihen suuntaan, että rekrytointitulokset alkavat parantua. Hakijakokemuksen avulla voidaan vaikuttaa moniin asioihin, joita ei ehkä tule jokapäiväisessä työssä mietittyä.

Hakijakokemus on suoraan verrannollinen työnantajamielikuvaan. Jos hakijakokemus on hyvä, parantaa se myös työnantajaimagoa potentiaalisten hakijoiden silmissä. Hyvän hakijakokemuksen avulla voidaan siis kilpailla osaavasta työvoimasta paremmin, koska myös työnantajamielikuva paranee. Työnantajamielikuva taas vaikuttaa siihen, että työpaikkailmoituksiin saadaan enemmän ja laadukkaampia hakijoita. Ja yleensä nämä hakijat sopivat paremmin organisaatioon ja sen kulttuurin.

Lue myös: Tarjoatko hyvän hakijakokemuksen

Ihmisen rooli hakijakokemuksessa

Hyvällä hakijakokemuksella ja työnantajamielikuvalla voidaan vaikuttaa myös rekrytoinnin kannalta tärkeisiin mittareihin, kuten rekrytoinnin kustannukset sekä rekrytointeihin käytetty aika. Kun rekrytointiprosessi ja hakijakokemuksen kannalta tärkeät palaset on mietitty kohdilleen, tulee myös päätöksenteosta helpompaa, eikä käy niin että parhaat kandidaatit ehtivät napata työpaikkansa kilpailevista organisaatioista ja joudut aloittamaan koko prosessin alusta.

Vaikka teknologia voi auttaa hakijakokemuksen parantamisessa, on kuitenkin tärkeää muistaa, että ihminen on lopulta se joka tämän kokemuksen tuottaa. Persoonallinen viestintä toimii aina paremmin kuin koneiden luoma massaviestintä. Ja vaikka esimerkiksi automatisoidut hakemusten kuittaukset ovat hyvä alku kohti parempaa hakijakokemusta ja niitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää, eivät ne riitä, jos vuorovaikutus hakijoiden ja rekrytoijien välillä ei toimi. Ja muista, että et panosta ainoastaan hakijakokemukseen, vaan muistat myös lunastaa hakijakokemuksen avulla luodut odotukset tarjoamalla myös loistavan työntekijäkokemuksen.

Sinua voisi kiinnostaa myös: Työntekijän sitoutuminen alkaa rekrytointivaiheessa

 

Apuja parempaan hakijakokemukseen?