hakijakokemus
14.08.2019 Anne-Mari Nivukoski Rekrytointi

Hyvä hakijakokemus palkitsee

Hakijakokemus Rekrytointi Rekrytointijärjestelmä Trendit

Onko organisaatiossasi tehty suunnitelmallista hakijaviestintää? Entä tutkittu hakijoiden ajatuksia hakuprosessista?  Ellei ole, on syytä ryhtyä toimeen. Positiivinen hakijakokemus on tänä päivänä jokaisen organisaation tavoite. Se varmistetaan yhteisillä toimintatavoilla. Olennaista onkin pitää huolta, että kaikki tuntevat toimintatavat ja noudattavat niitä.

Organisaatio jää hakijalle myönteisesti mieleen, vaikkei häntä tehtävään valittaisikaan. Huono kokemus varmistaa, että hakija tuskin lähettää uutta hakemusta seuraavassa rekrytoinnissa.

Tiivistettynä: kun viestit hyvin ja kokemus on positiivinen, olet jatkossakin kiinnostava työnantaja.

Hakijaviestintä: kerro heti, kun on jotakin kerrottavaa

Mitä kaikkea hyvä hakijakokemus sitten sisältää? Tärkein osa on hyvin hoidettu hakijaviestintä. Mitä paremmin tiedotat rekrytointiprosessin kulusta, sitä helpommin hakija hahmottaa sen etenemisen. Kerro ennakkoon aikataulut, mahdolliset yhteydenotot ja haastattelut, jotta hakija voi rauhassa valmistautua. Viestinnän tulisi aina olla vuorovaikutteista, joten anna myös hakijalle mahdollisuus kysyä.

Avoimuus

Hakijaviestinnän perustana on avoimuus ja rehellisyys. Kerro hakijoille selkeästi odotuksista ja kuvaa työyhteisön tavoitteita. Kun olet avoin, luot työntekijälle oikeat odotukset. Jos hakija saa väärän kuvan työtehtävistä ja työnantajasta, siitä koituu kummallekin pulmia. 

Hyvä hakijakokemus sitouttaa

Työnhakija tietää, ettei ole ainoa ehdokas tehtävään. Hän ymmärtää myös, että päätöksen tekeminen voi kestää. Kerro siis rekrytointiprosessin kulusta myös päätöksentekoa edeltävinä päivinä tai viikkoina. Epätietoisuus saattaa aiheuttaa sen, että hakija luulee tippuneensa jatkosta ja ottaakin toisen paikan vastaan.

Rekrytointi on hakijan ensimmäinen kosketus organisaatioosi. Jos kokemus ei ole hyvä, se voi varjostaa työn alkua. Rekrytointiprosessia tulisi tarkastella säännöllisesti ja miettiä voidaanko sitä parantaa ja tehostaa. Prosessin tarkastelu kannattaa nivoa yhteen rekrytointistrategian kanssa. Lue lisää rekrytointistrategiasta blogistamme Rekrytointistrategian luominen.

Lopuksi

Hakijakokemusta kannattaa miettiä kuin asiakassuhdetta. Ethän halua, että asiakkaasi menee naapurikauppaan tutkimaan samaa valikoimaa, joka sinullakin on tarjolla. Ykkösaseman rakentaminen on tärkeää aivan samoin kuin missä tahansa asiakaskokemuksessa. Kun tarjoat selkeät odotukset, olet avoin ja pidät hakijat ajan tasalla rekrytoinnin etenemisestä, varmistat luottamuksen. Pysyt houkuttelevana ja kiinnostavana työnantajana jatkossakin. Ja mikä parasta, hyvä kokemus kerrotaan kaverillekin.

 

Lisää vinkkejä löydät blogeistamme