tulevaisuuden rekrytointi
19.11.2019 Anne-Mari Nivukoski Rekrytointi

Ajatuksia tulevaisuuden rekrytointiin

Data Rekrytointi Rekrytointijärjestelmä Teknologia Työnantajamielikuva

Rekrytointi on ollut jo jonkin aikaa murrosvaiheessa. Se on muuttunut viimeisten vuosien aikana huimasti ja rekrytoinnista on tullut osa organisaatioiden kilpailukyvyn ylläpitämistä. Monet organisaatiot ovatkin asettaneet uusien talenttien hankkimisen osaksi omaa strategiaansa.

Mitä ottaa huomioon kilpailussa?

Nykypäivänä jokainen organisaatio ymmärtää, että uusien työntekijöiden rekrytointi on haastavaa ja, että heidän on oikeasti alettava miettimään, miten tuossa kilpailussa pysytään mukana. Kilpailijasi ovat varmasti jo aloittaneet, joten nyt olisi myös sinun korkea aika toimia!

Yksi suurimmista kysymyksistä on kuinka houkutella passiivisia työnhakijoita. Enää ei vain riitä, että lätkäistään ilmoitus taululle ja aletaan odottaa, että hakijat aktivoituvat. On siis mentävä sinne, missä kohderyhmäsi on ja tuotava brändisi heidän tietoisuuteen.

Rekrytoinnin kolme kulmakiveä

Seuraavat kolme asiaa ovat nousseet rekrytoinnin kulmakiviksi ja ovat sitä entistä enemmän tulevaisuudessakin.

Ensimmäisenä työnantajamielikuva. Miten sinun organisaatioisi näkyy työtä hakevalle tai vielä parempaa passiiviselle työnhakijalle. Voisiko hän kiinnostua teistä ja haluta olla osa juuri teidän menestystarinaanne? Jos ette jo tee tätä työtä, nyt on korkea aika aloittaa.

Toiseksi teknologian hyödyntäminen. Älykäs teknologia helpottaa rekrytoijan työtä, ja samalla mahdollistaa paremman hakijakokemuksen hoitamisen sekä sopivien kandidaattien löytämisen. Rekrytointijärjestelmän avuksi on mahdollista tuoda esimerkiksi robotiikkaa tai tekoälyä. Jatkossa uskonkin vahvasti, että nämä asiat tulevat olemaan entistä suuremmassa roolissa osana rekrytointiprosessin tehostamista.

Kolmantena tärkeänä asiana data. Dataa on kertynyt ja kertyy jatkossakin rekrytointien tueksi. Se kertoo sinulle paljon hyödyllisiä asioita, joita voit miettiä osana tulevien rekrytointiesi strategista suunnittelua. Jos et ole vielä sitä tehnyt, niin aloita tutkimaan dataa ja katso mitä tietoa esimerkiksi aiemmat rekrytoinnit paljastavat sinulle liikenteen lähteistä tai rekrytoinnin läpimenoajoista.

Rekrytoinnin optimointi

Vielä muutamia vuosia sitten rekrytointijärjestelmä oli jo itsessään suuri innovaatio ja toiminnan kehittämisen ydin. Nyt sen tueksi on mahdollista tuoda erilaista automatiikkaa.

Kuitenkin ensimmäisenä askeleena itse rekrytointiprosessin tulee olla kunnossa. Kun perusprosessisi on kunnossa, voit tuoda mukaan automaatiota ja robotiikkaa toiminnan kehittämisen tueksi. Nykypäivänä talentti ei enää odota montaa viikkoa, että hän kuulee rekrytoinnin kulusta, siinä ajassa he ovat jo menneet muualle. Rekrytointijärjestelmäsi mahdollistaa esimerkiksi automatisoitujen viestien lähettämisen, tämä voisi hyvin olla ensimmäinen askel kohti rekrytoinnin optimointia.

 

Lisää vinkkejä ja ajatuksia rekrytoinnin kehittämiseen löydät blogisivustoltamme